fredag 15. juni 2012

Intens skjønnhet…..

 

Da vi kjøpte vårt gamle hus for 7 år siden, hadde jeg bestemt meg for å i allefall sette en plante i den karrige jorden selv om hage ikke var det første vi tenkte på ( i allefall ikke min mann;o))))). Med hjelp av min mor og svigerinne fikk jeg lempet vekk en aldri så liten steinur og plantet en kort stilk av en Bergklematis med navn Montana. Jeg hadde på det tidspunktet aldri trodd at en klematis i min hage kunne vokse seg diger som denne har gjort!

 

IMG_5861 til blogg

Nå når det står i sin flotteste prakt, får den meg nesten til å snuble ut av bilen med kameraet i hånden – fast bestemt på å forevige hver eneste lille blomst som åpner seg.  En vil liksom ikke slippe taket i denne blomsterfryden.

Klart jeg må ha en liten sitteplass midt i blomsterhavet – et sted å nyte både morgensol og solnedgang!!

 

IMG_5902 til blogg

 

Dvs vi har ikke bare en sitteplass ved det gamle eldhuset….. Vi har tvert imot nok småbord til å drive en liten kafe;o))))

 

IMG_5948 til blogg

 

De knallblå kurvstolene er et bruktfunn til 40,- kr. stk. Og ja, de var blå da jeg kjøpte dem;o)))  Jeg synes de pynter opp i hagen, så de får nok beholde knallfargen! Både det runde 70-tallsbordet og det lysegrønne kjøkkenbordet er kjøpt på Gjenbruk ( men malt lysegrønt av undertegnede;o)

 

IMG_5942 til blogg

 

I bakgrunnen ser dere resten av “kafeen” ;o) Det lysegrønne bordet er koselig å ha til frokosten, mens solstolene holder stand til kaffekosen med en god bok eller et interiørblad.  Disse bordene blir jo flyttet rundt på alt etter som hvor solen befinner seg, men det er slett ikke så dumt a ha slike småbord når en har mange på besøk og ungene vil danne en liten gruppe sånn i utkanten av de voksne;o))))

 

            IMG_6037 til blogg   IMG_6055 til blogg              

            IMG_6024 til blogg    IMG_6031 til blogg

 

I hagen vokser det alt fra trauste rhododendron til en viss mengde ugress, og i bakgrunnen på det øverste bildet til venstre kan en skimte planteveggen av armeringsmatter som skal danne et hagerom med tid og stunder.

 

IMG_5893 til blogg

Når kveldssolen tar sin siste runde rundt hus og hage, er det deilig å kunne sitte ute og nyte roen og stillheten på dette stedet.

 

IMG_5286

 

Naboen tar turen ut på gjordet med en neve “godis” til sauene. Passer egentlig ganske så fint innrammet av det nye stakittgjerdet vi er i ferd med å sette opp;o)))

En gammel trebåt fra mitt barndomshjem utgjør også en del av eksteriøret.

IMG_5978 til blogg

 

Det er en deilig tid nå når sommeren tar sine første steg og inviterer oss ut i varmen. 

 

IMG_5921 til blogg

 

En tid det er like koselig å pynte ute som inne,…..

 

IMG_5828 til blogg

…….  å få senke skuldrene slik at man faktisk hører at man går på grusen…….

IMG_5886 tl blogg

 

…. og avslutte en deilig dag med tanker kretsende rundt bilder en ønsker å dele med koselige bloggvenner;o)))

Klem fra Solveig

 

34 kommentarer:

  1. Gurimalla FOR en vakker klematis!

    SvarSlett
  2. Den klematisen din er berre heilt utruleg! Og så står han i ein utruleg koseleg hage, med eit utruleg koseleg hus, og ikkje minst eit utruleg flott uthus til! Eg har lyst å ta ein tur igjen, vil helst ha med mannen og, her er det mykje inspirasjon og hente ;-)

    SvarSlett
  3. Blir helt varm om hjertet når jeg ser bildene dine her. Så enorm klematis! Den passer så godt der på det gamle huset. Så vakkert utenfor og så landlig. Dette var virkelig nydelig. Tusen takk for inspirasjon og glede.

    SvarSlett
  4. Er stum av beundring !!!! For en nydelig klematis !!!!
    Den fikk jeg lyst til å prøve i min hage. Er ikke så flink med hage, men fikk lyst til å prøve :)
    helt nyydelig !!!!

    Klem,Kari

    SvarSlett
  5. Det er bare så utrolig vakkert hos dere!!
    Nydelig denne klematisen som er enorm!!
    Koselig med de små sitteplassene rundtom.....kom på at jeg har et slikt syttitallsbord i garasjen...egentlig til oppbevaring for en, men kanskje jeg bare skal ta det i bruk :)

    ha en fin helg Solveig :)

    SvarSlett
  6. Fantastisk denne clamatisen ! Skjønner at jeg må se og få tatt meg en tur og besøke denne flotte hagen deres :-)

    Ønsker deg en fiiiin helg, søte du :-)

    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  7. Hei!
    Herlighet noe så vakkert:) og for et utrolig koselig ute-hus, hage du har:)
    Herlige bilder:)
    Ha en herlig helg

    Klem Merete

    SvarSlett
  8. Sååå nydelig mot den gamle muren, skjønner at du nyter å sitte her ute både morgen og kveld :))
    Så fint bilde av naboen også :))

    Ønsker deg ei riktig god helg :))

    SvarSlett
  9. Wow...for noen fantastiske blomster!

    Jeg skjønner veldig godt at du koser deg i den fine hagen :O)

    God helg til deg,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
  10. For en nydelig hage, med masse skjønne blomster. Og Clematisen er helt vidunderlig. Mange koselige sittegrupper har du også. Veldig idyllisk med sauene, stakittgjerdet og båten.
    Skjønner at du koser deg i hagen.

    SvarSlett
  11. Så nydelig! Ha en flott helg :-)

    SvarSlett
  12. Himmel og hav, så flott! Skal jammen si at denne har vokst seg stor.

    Og veldig flott og koselig uteplass har du også!

    Fine bilder og koselig blogg! Klem

    SvarSlett
  13. Herlighet for en herlig uteplass dere har...*SMELT*
    Her kunne jeg nytt laaange late dager :)))

    Klem Heidi

    SvarSlett
  14. Det var da den mest vidunderlige clematis jeg længe har set Solveig! Som den formelig vælter sig ud over tagryggen på garagen og danner den fineste baggrund for siddepladserne, som du har mange af. Ja, måske burde du åbne en cafe her, i hvert fald medens clematisén blomstrer, hvilken den sikkert gør det meste af sommeren, så ville jeg komme og drikke en kop kaffe hos dig!

    Klem Helle

    SvarSlett
  15. Ahh.... vent litt....har bare litt problemer med å få opp haka igjen!!!For en nydelig clematis - breathtaking!!! Koselig med alle sitteplassene - frister til å sette seg ned og nyyyte!
    KLem fra Lunalu

    SvarSlett
  16. Intens skjønnhet ja! Det er virkelig noe av det vakreste jeg har sett!

    Tenker også at en slik kunne vært veldig kledelig på garasjeveggen vår. Vet du hvilken sone den tåler?

    SvarSlett
  17. Vet du, nå ble jeg helt satt ut!
    Noe så fantastisk nydelig:))
    Jeg måtte se flere ganger, for noe slikt er jo som et eventyr..
    Og så skjønne stoler, de passet supert inn der!

    Tusen takk Solveig, for herlig inspirasjon og skjønne bilder!
    Disse bildene vil følge meg lenge:))

    God søndag og kos deg masse!
    Klem:)

    SvarSlett
  18. Hei,Solveig.Lenge siden sist,men nå har jeg tatt opp igjen bloggingen.Det tar på å flytte.Hagen er helt fantastisk.Likte godt kontrastene mellom det grå eldhuset og farger på stoler osv. Fortsatt god søndag.Klem

    SvarSlett
  19. Dette er den flotteste montana jeg har sett i Norge! Du må ha svært gode forhold hos deg :) Den kom spesielt godt frem på veggen og taket til ildhuset, pittoresk og malerisk. Fikk lyst til å ta frem akvarellfagrene da jeg så bildene dine :)

    SvarSlett
  20. DU makaløse - SÅ lekkert!
    Jeg har en Klematis som venter på å bli satt i jorden - lurer på om jeg skal ha ambisjoner alà det du har fått til - FOR en pryd!
    Også så koselig med alle sittegruppene, liker det kjempegodt!! Stemning i hver en krok hos deg ❥
    Ønsker deg nydelige junidager - her er det ikke akkurat det en forbinder med juni... sånn temperaturmessig, men den kommer vel :-)
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  21. Nydeleg fine, stemningsfulle bilder av ein fantastisk plass. Paradis på jord! <3 klem frå Erna

    SvarSlett
  22. Så vakkert du har gjort det! Herlig stemningsfulle bilder! :)
    Nyt sommerdagene!! ;)

    SvarSlett
  23. Utrolig vakker Klematis! Har notert navnet nå, men det spørs hva slags hardførhet den har, men den var den vakreste jeg har sett!
    Så herlig med de blå stolene!!
    Flotte bilder, takk for titten, nøt den;) Klem;)

    SvarSlett
  24. Det är fint med små sittgrupper utspridda i trädgåreden,
    och du har en fantastiskt fin trädgård. Och vilken vacker
    klematis, en ljuvlig syn med alla blommor.
    Ha en fin helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  25. Å du og du kjære Solveig, så sinsykt flott med clematisen da, helt superskjønn altså. Skjønner godt at du vil forevige dette. Jammen skulle vi ha hatt sommer hele året. Ellers må jeg si at dere har det så utrolig koselig, så nostalgisk og landlig. Utrolig flinke er dere.
    Nå må du kose deg kjempemasse i helgen og nyte alt det vakre rundt dere.
    Mange klemmer fra meg til deg!

    SvarSlett
  26. Hei kjære Solveig!

    For noen utrolig VAKRE bilder. Aldri sett lignende Clematis. Wow, noe så flott!!!
    Lekkert med de blå stolene. Du er så flink til å skape vakre stemninger. Ønsker deg en riktig god sommer!!!
    Mange klemmer fra Maia

    SvarSlett
  27. For en idyll,noe så vakkert.Drømmer meg bort i dine nydelige sommerbilder :))
    Toveklem:)

    SvarSlett
  28. Fantastisk klematis - og en nydelig idyll!

    SvarSlett
  29. For en flott klematis, den sorten må jeg prøve å få fatt på. Mvh (FB Oddnys hage)

    SvarSlett
  30. Hei Solveig :)
    Så fin uteplass og hage du har ღ
    - fantastisk vakker klematis, den
    var bare helt utrolig skjønn...
    Koselige bilder til stor inspirasjon
    Håper du nyter fine dager, stor klem
    fra Mette :)

    SvarSlett
  31. Hei Solveig.
    Eg må bare bekjenne mine synder og sei at idag har eg lånt tre Nydelige bilder av deg uten å høre med deg først... Bildene har eg lagt inn på facebookgruppa mi "Landlige, romantiske hager og interiør" Men!!! eg har selvfølgelig linket hit til bloggen din :D Det er jo høst og mange med meg er i det kreative hjørnet for tiden, og da er bloggen din ei flott inspirasjonskilde synes eg :)

    Klem Catharina

    SvarSlett